Blog

Educația este în centrul atenției în plan mondial, acum, mai mult ca niciodată.

Cu școlile închise din martie și decizia de a nu le redeschide pentru anul școlar în curs, ne-am regăsit cu toții într-o conjunctură fără precedent. Pandemia de Covid 19 a închis școlile din 194 de tări, cel puțin 1.59 miliarde de elevi și 63 milioane de profesori au fost afectați de lockdown.

Cadrele didactice au început treptat să abordeze educația altfel, online. Din sala de clasă, de la tablă, catedră , din bancă profesori și elevi se regăsesc în fața ecranelor. Fără pregătire, deopotrivă, profesori, părinți, copii, adolescenți se confruntă cu o provocare imensă, dar și o oportunitate fantastică de a continua învățarea.

Pandemia de Covid 19 a dus la o schimbare dramatică în educație prin abordarea predării la distanță, în mod excepțional și pe o scară neașteptat de largă, învățarea online. Mediul de business, în mod special, a oferit alternative deja testate și utilizate de ani buni, platformele de video conferință, acele meeting-uri de afacerii live, overseas.

Câteva clarificări cu privire la noii termeni folosiți în relație cu educația, predarea, învățarea sau de ce nu trebuie să fim reticenți cu privire la educația digitală:

Ce este învățarea online?

  • Învățarea online presupune folosirea conexiunii la internet și o platformă de video conferință – sincronă, care transmite audio/video în timp real ( pot fi webinare, cursuri online , conferințe)

  • Predarea online se face urmând metodologia și un anumit curriculum vizat

  • Predarea online se poate realiza pe platforme digitale, interactive sau utilizând materiale/resurse în format electronic/digital- docs, power point, pdf, materiale audio, video, youtube etc

Ce este învățarea virtuală?

  • onținutul învățării poate fi livrat prin internet, mail, applicații cu cod de acces.

  • Învățarea poate avea loc în cadrul instituției sau la distanță.

  • Folosește computerul ca instrument de acces la conținut.

  • Învățarea poate fi indvidualizată, în ritm propriu sau prin integrarea într-o clasă digitală/virtuală dintr-o instituție aflată la distanță

  • Elevilor li se permite accesul la o anumită platformă online/curs în format electronic oricând.

  • Elevii pot interacționa cu alți participanți, dar cu profesorii online sau prin intermediul clasei digitale, care are un stream-o secțiune cu instrucțiuni, întrebări, răspunsuri și comentarii. Clasele digitale pot fi la fel de interactive ca și cele face to face/in person, notificările de new entry/comentarii noi se primesc aproape în timp real.

Ce este învățarea digitală sau e-learning?

    • E-learning utilizează intrumente digitale pentru predare și învățare, tehnologia facilitând întreg procesul.

    • E-learning (predare+învățare) se poate aplica atât face to face/in person, cât și online.

    • În sala de clasă, e-learning se realizează prin table digitale,interactive, whiteboard cu proiector și/sau computere/tablete.

    • Elevii pot sau nu avea acces la conținutul predat în afara clasei, orelor online.

Ce este învățarea la distanță?

  • Poate fi online sau are loc prin achiziționarea cursurilor în format fizic sau digital.

Ce este Blended Learning?

  • Blended learning este o combinație între învățarea în clasă, la școală și învățarea virtuală.

  • Are avantajul că poate fi individualizată în funcție de nevoile fiecărui elev în parte.

Atât învățarea la distanță, cât și cea digitalizată au fost abordate, pe o scară mult mai mică, desigur, și înainte de pandemie. În ciuda provocărilor, în fața cărora ne-am aflat și cu care încă trebuie să ne confruntăm odată cu începerea unui nou an școlar, de data aceasta în plină pandemie, trebuie să recunoastem că toată această perioadă deschide noi oportunități de implementare a unor noi paradigme, găsirea unor noi metodologii pentru o educație mai flexibilă, poate mai modernă, abordând sistematic digitalizarea învățării.

Învățarea digitală se poate realiza și la clasă, dar, cu siguranță, aduce rezultate mult mai bune în predarea online. Prin urmare, cel mai mare beneficiu al acestei crize globale poate fi digitalizarea educației. Mai mult ca oricând am realizat necesitatea dezvoltării competențelor digitale în mediul academic, dar și capacitatea de a ne adapta, a găsi soluții și de învăța în permanență.

Privind în trecut, în istoria omenirii, mă gândesc la primele cărți tipărite la scară largă…acelea erau foarte scumpe, doar cei privilegiați și le puteau permite. Însă, treptat, de la tipărirea cărților religioase (călugării erau printre puținii oameni cu carte și primii profesori) s-a ajuns la tipărirea manualelor școlare și alfabetizarea în masă. Acesta a fost scopul măreț. Acum, marea provocare este alfabetizarea digitală.

De acum, educația digitală nu mai poate fi oprită.